«خشایار الوند» نویسنده آثار کمدی بدرود حیات گفت

 

خشایار الوند از نویسندگان مطرح و صاحب سبک آثار کمدی در سینما و تلویزیون بر اثر سکته قبلی بدرود حیات گفت؛ اتفاقی غیرمنتظره که جامعه تلویزیون و سینا را در شوک فرو برد.

به گزارش «تابناک»، خشایار الوند از نویسندگان صاحب سبک و توانمند سینما و تلویزیون، سکته قلبی درگذشت؛ اتفاقی که الهام غفوری تهیه کننده سریال پایتخت تاکید کرد و گفت: «متاسفانه این خبر صحت دارد و دقایقی پیش با خبر شدیم که آقای الوند بر اثر سکته قلبی درگذشت.»

خشایار الوند متولد سال 1346 فعالیت خود در سینما را از سال 1363 آغاز کرد. الوند به صورت مستقل از سال 1380 به نگارش فیلمنامه «مزاحم» به کارگردانی سیروس الوند وارد صحنه شد و دو سال بعد فیلمنامه «برگ برنده» برای همین کارگردان نوشت اما موفقیت او با ورود به عرصه کمدی و همکاری با مهران مدیری در نگارش مجموعه سریال‌های کمدی است که از سال 1382 با سریال «نقطه چین» در تلویزیون پخش شد.

«خشایار الوند» نویسنده آثار کمدی بدرود حیات گفت

خشایار الوند در ادامه تا امروز با سریال‌های «کمربندها را ببندیم»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «قهوه تلخ»، «مسافران»، «پایتخت»، «ساخت ایران»، «ویلای من»، «شوخی کردم»، «پایتخت 3»، «در حاشیه»، «پایتخت 4»، «علی البدل»، «دیوار به دیوار»، «دیوار به دیوار 2»، «پایتخت 5» و «گلشیفته» حضوری درخشان داشت. «هرچی توی بخوای»، «کیش و مات»، «شیش و بش» و «ساعت 5 عصر» دیگر آثار سینمایی بود که الوند در آنها نقش داشت.

این نویسنده چند سال پیش در گفت و گویی درباره وضعیت نویسندگی طنز و نگاهش به این اوضاع گفته بود: «در کشور ما دستمزد یک نویسنده چیزی شبیه یک جک است. همان دستمزدی که روی کاغذ نوشته می شود را بتوانیم بگیریم باید کلاهمان را بالا بیاندازیم. سریالی است که ۶ میلیارد هزینه شده است و به نویسنده آن شصت میلیون داده اند و بعد از کم کردن مالیات متوجه می شویم زیر یک درصد گرفته است و این را بدانیم که نویسنده هسته اولیه آن تولید را بوجود آورده است یعنی همه چیز از روی فیلمنامه ساخته می شود. این فاجعه است. به همراه نویسندگان در جلسه ای در تلویزیون بودیم من آنجا به این اشاره کردم که فیلمنامه را به دلخواه بازیگر یا کارگردان عوض می کنند و دیالوگ ها یا متن را تغییر می دهند و در کشور ما چیزی که ارزان باشد را قدر نمی دانیم»

او تاکید کرده بود: «یک فیلمنامه برای یک اکیپ ۱۲۰ نفری کار ایجاد می کند و قرار است ساعت ها مخاطب جذب کند و آگهی های فراوان برای تلوزیون تولید می کند و با این همه مگر می شود قیمت یک فیلمنامه ۶۰ میلیون باشد و آگهی ۱۰ ثانیه ای ۱۰۰ میلیون باشد یا فیلمنامه نویس در۷ یا ۸ ماه یک فیلمنامه را می نویسد و بازیگر چندین برابر او می گیرد و در کمتر از یک ماه بازی می کند و می رود.همه اینها باعث می شود که نویسنده از مسیر اصلی خود دور شود و باعث پایین آمدن کیفیت فیلمنامه می‌شود.»

«تابناک» این ضایعه را به جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

 

آخرین ویرایش: 1397/12/09
 
 
 
دیدگاه خود را بیان کنید.