ربودن پژوهشگر ایرانی تأیید شد؛ علی عبدی در بند طالبان چه دید و چگونه آزاد شد؟

 

افغانستان

منبع تصویر،علی عبدی

توضیح تصویر،

علی عبدی

مقامات محلی در ولسوالی/شهرستان شیخ علی ولایت پروان خبر اختطاف علی عبدی، پژوهشگر ایرانی مقیم افغانستان توسط طالبان را تأیید کردند.

رضاداد نظری، ولسوال شیخ علی ولایت پروان امروز (چهارشنبه، ۹ تیر/ سرطان) به بی‌بی‌سی گفت روز چهارشنبه هفته گذشته طالبان دره سراچ مسیر کابل - بامیان را برای مدتی مسدود کرده بودند.

به گفته آقای نظری ساعاتی بعد شنیدند که طالبان شاهراه را ترک کرده و یک نفر را با خود به قرارگاه ثابتی که در دره توریچ دارند، به گروگان برده‌اند.

به گفته ولسوال شیخ علی، آنها بعد از جستجو دریافتند که خبر اختطاف این فرد حقیقت دارد و از طریق "ملک" منطقه تلاش کردند طالبان را متقاعد کنند تا او را رها کنند.

این فرد علی عبدی، پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل ایران مقیم افغانستان بود. او دو روز در بند طالبان بود.

ولسوال شیخ علی گفت روز جمعه (۴ تیر/ سرطان) ملک قریه توریچ، علی عبدی را از طالبان تحویل گرفت و به من سپرد.

علی عبدی یک و نیم ساعت هم نزد ولسوال شیخ علی بوده است.

افغانستان

منبع تصویر،GETTY IMAGES

سپس ولسوال شیخ علی با راننده علی عبدی تماس گرفته، او را از دره شیخ علی بیرون کرده و به راننده مورد اعتمادش سپرده است.

پیش از این نیز مسافران بامیان در غوربند از سوی طالبان اختطاف و به دره سراچ منتقل شده بودند.

طالبان در سال ۱۳۸۷ خورشیدی ۹ مسافر بامیان را با خود به این دره برده بودند.

رضا داد نظری گفت اکنون در مسیر کابل - بامیان تهدیدات امنیتی وجود دارد.

در روزهای گذشته درگیری شدید بین نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان در دو ولسوالی/ شهرستان شینوار و سیاه گرد ولایت پروان جریان داشت. این دو شهرستان در مسیر کابل - بامیان موقعیت دارد.

ولسوال شیخ علی گفت نیروهای امنیتی افغانستان امشب ولسوالی شینوار را از طالبان پس گرفتند، اما ولسوالی سیاه گرد هنوز در دست طالبان است.

روایت علی عبدی از طالبان

علی عبدی دو روز قبل در برگه فیسبوک و اینستاگرامش نوشت که چند روز پیش در بند طالبان افتاده و مدتی است که آزاد شده است.

علی مشاهده‌هایش در جریان این دو روز را منتشر کرده و آنرا "تجربه عمیقاً ناخوشایند" دانسته است.

او گفته طالبان در راه بامیان، جایی در اطراف دره غوربند از کوه پایین شده ‌بودند و او را از موتر پایین کردند و به کوه و از آن‌جا به قریه دورتری در ولایت پروان بردند. این جاده چند ساعت با جاده‌ اصلی فاصله دارد.

علی نوشته که او مدرکی با خود نداشت و طالبان از لهجه‌اش شک کردند که شاید افغان نباشد.

به نوشته علی عبدی "قصه‌ی اصلی‌‌ِ این روزهای جنگ‌جویانِ طالب سقوط ولسوالی‌هاست و آنها هیچ اراده‌ای برای صلح ندارند. تفنگ‌‌ به‌یک‌دست و تلفن به‌دست‌ِدیگر پیگیر خبرهای جنگ بودند که از ماه رمضان به این سو چند ولسوالی سقوط کرده‌اند؛ مجاهدین امارت در کدام مناطق در حال پیشروی‌اند؛ و عقب‌نشینیِ نیروهای دولتی در کدام مناطق محتمل‌ است. هدف ایشان «فتح» کابل است. امروز و فردا سوی بامیان نمی‌روند چون «نیروهای دولتی هنوز قوت دارند»‌ و «اگر شکست بخوریم راهِ پس‌آمدن نیست» اما در راه هستند اگر شرایط تغییر نکند."

در دو ماه گذشته جنگ شدیدی میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان بر سر تصاحب ولسوالی‌های افغانستان جریان دارد. طالبان ادعا کرده‎اند که دست کم ۸۰ درصد اراضی افغانستان را در دست دارند.

علی عبدی نوشته که یکی از طالبان او را تهدید کرده که اگر آزادش کردند و بامیان ماند، کشته خواهد شد و همچنان تهدید شده که "ترا برای سال‌ها نگاه می‌کنیم تا با زندانیان دیگر مبادله شوی مثل آن‌چه به آزادی انس حقانی انجامید"

انس حقانی، فرد دوم شبکه حقانی با مالی خان و عبدالرشید، از افراد مهم گروه طالبان در آبان ۱۳۹۸ از سوی دولت افغانستان از زندان آزاد شدند.

انس حقانی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

چند سال پیش، پس از افزایش حملات انتحاری در کابل شماری از فعالان مدنی خواهان اعدام انس حقانی شدند

دولت افغانستان آنها را در بدل آزادی دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان، کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس آمریکایی با طالبان مبادله کرد.

علی روایت کرده که یکی از طالبان شک داشت که واکسن فلج اطفال برنامه‌ای از سوی کافران است تا "جن" به جان مسلمانان برود و از "غیرت" ایشان در جهاد بکاهد.

این نویسنده ایرانی نوشته که طالبان عضویت افغانستان در سازمان ملل را ننگ می‌دانستند، چون افغانستان را زیر بیرق امریکا خواهد برد.

علی نوشته که آنها "مجاهدین امارت" (طالبان) را تنها مردمِ برگزیده پیش خداوند می‌دانستند؛ و می‌پنداشتند که جنت از آنِ ایشان است و نه دیگران.

آقای عبدی نوشته آدم‌هایی که او از نزدیک دیده، اگر احیاناً کابل یا بامیان را «فتح» کنند محال است بتوانند خود را با تغییراتِ اجتماعیِ این بیست سال وفق دهند.

پس از سقوط "امارت اسلامی طالبان" در سال ۲۰۰۱ میلادی، افغانستان دستخوش تغییرات گسترده اجتماعی شد.

در این دوره، برخلاف دوره حاکمیت پنج ساله طالبان که فعالیت تلویزیون‌ها ممنوع بود، رسانه‌های مستقل فراوانی آغاز به فعالیت کرد، زنان در عرصه اجتماع و سیاست نقش گسترده یافتند و آزادی‌های مدنی و سیاسی در قانون اساسی این کشور تسجیل یافت.

یکی از پرسش‌های اساسی در پروسه صلح افغانستان چگونگی برخورد طالبان با تغییراتی است که در بیست سال اخیر در افغانستان به میان آمده است.

.

منبع تصویر،TLIBAN SORCE

توضیح تصویر،

کوین کینگ استرالیایی (سمت چپ) و تیموتی ویکس آمریکایی (راست)، استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان که با انس تبادله شدند

علی عبدی در پایان یادداشتش خطاب به طالبانی که او را گروگان گرفته بودند، از آنها خواسته سلاح‌شان را زمین بگذارند و جنگ را متوقف کنند.

او گفته افغانستان تغییر کرده و ارزش‌های اجتماعی دست‌خوش تغییر شده‌اند. علی به نسل تازه‌ افغانستان اشاره کرده که زندگی و آینده متفاوتی می‌خواهند. او گفته محال است جمعیت جوان و تحصیل‌کرده‌ افغانستان تفسیر طالبان از شریعت را بپذیرند.

 

آخرین ویرایش: 1400/04/10
 
 
 
دیدگاه خود را بیان کنید.